DRUMS OF THE WORLD

Papuan Gulf drum New Guinea











Papuan Gulf drum / Trommel / Tambour New Guinea

Papuan Gulf drum with incised spiral design, decorated with ancestor faces. The open-mouth carving represents the concept of an instrument "speaking." According to Robert Welsch, "Drums were emblazoned with clan emblems and imagery that represent particular spirits who look after human endeavors."
The carved patterns are similar to those found on charms, and on men’s bark belts.

Das offene Ende dieser Trommel wird in der Literatur uneinheitlich als "Haimaul", "Fischmaul" oder "Krokodilmaul" bezeichnet.
Wahrscheinlich hat die zu einem Maul oder Rachen geformte untere Öffnung der Trommel einen Bezug zu der „pairama Initiations Ceremonie", bei der ein Kaiamunu oder Kopiravi genanntes, Menschen verschlingendes Urzeitwesen eine wichtige Rolle spielt.


Bibliography:
Williams, F.E.(1940) : Drama of Orokolo. The social and ceremonial life of the Elema.
Wirz, Paul : Beiträge zur Ethnographie des Papua-Golfes, Britisch-Neuguinea.
Welsch, Robert L., Webb, Virginia-Lee; Haraha, Sebastian (2006) : Coaxing the Spirits to Dance : Art And Society in the Papuan Gulf of New Guinea
Newton, Douglas (1961) : Art Styles of the Papuan Gulf, The Museum of Primitive Art, New York.
Hamson, M. (2010) : Red Eye of the Sun: The Art of the Papuan Gulf.
Lewis, A. B. (1925) : Decorative Art of New Guinea.
Chauvet, Stephen (1930) : Les arts indigènes en Nouvelle-Guinée.
Friede, J. (2005) : New Guinea Art - Masterpieces of the Jolika Collection from Marcia and John Friede.
Bell, Joshua A; Beran, Harry; Coupaye, Ludovic (2007) : Shadows of New Guinea - Art of the Great Island of Oceania in the Barbier-Mueller Collections.
Martinez-Jacquet, Elena; : Invocando a los espíritus : instrumentos musicales de Indonesia y Oceanía en la colección Helena Folch.
Barry Craig (Editor) (2011) : Living Spirits with Fixed Abodes - University of Hawai'i Press.
Kelm, Heinz (1966) : Kunst vom Sepik.
back